Je gaat aan tafel zitten, plugt de microfoons in je laptop, drukt op record en klaar! Maar is dat een podcast? Misschien wel, dit was de namelijk het startschot van onze eigen podcast alweer bijna twee jaar geleden, maar professioneel is het zeker niet.
Bij het maken van een podcastserie gaat de meeste tijd zitten in het voortraject en de nabewerking. De opnames vergen doorgaans de minste tijd.
Hieronder leg ik het uit in 10 stappen:
- Het doel: waarom maak ik deze podcast, wat wil ik daarmee bereiken en wanneer is dat doel bereikt?
- De doelgroep: wie is mijn publiek? zoom in om de doelgroep en bepaal het taalgebruik en stijl van de podcast
- Boodschap: welke achterliggende boodschap wil je meegegeven aan de luisteraar? deze moet naadloos aansluiten op de doelen die je geformuleerd hebt.
- Onderwerp per aflevering: welke verhalen worden er straks verteld? Geef elke aflevering een eigen onderwerp dat past bij het thema van de serie.
- Het format: welke vorm kies je? Een interview of een luisterverhaal? Ook zijn een intro, outro, jingles en eventuele achtergrondmuziek belangrijk.
- Sprekers: Wie host de podcast? Doe je dit zelf of wil je misschien een spreker inhuren? Misschien is het de moeite waard om een influencer te strikken en zo het bereik van de podcast te vergroten.
- Edit & montage: afhankelijk van het format dat is gekozen, moeten er keuzes gemaakt worden. Over het algemeen proberen we het gesprek zo puur mogelijk te houden, maar een podcast is bijna nooit live dus er wordt altijd geknipt en geplakt.
- Frequentie & duur: een serie telt bij ons altijd 8 afleveringen. Hoe lang moeten deze afleveringen duren en hoe vaak gaan we publiceren?
- Verspreiding: op welke kanalen is de podcast straks hoorbaar? Denk aan Spotify, Apple Podcasts of andere favoriete podcasts apps.
- Promotie: hoe plug je de podcast? Welke kanalen wil je daarvoor inzetten en welk budget heb je daarvoor tot je beschikking?